Dla współczesnego biznesu kluczowe znaczenie ma to, jak jest on postrzegany przez otoczenie zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Dobrze przygotowana identyfikacja graficzna marki mówi wiele nie tylko o niej samej, ale również o jej wartościach i misji. W dobie mediów społecznościowych i wciąż rosnącej świadomości konsumentów, spójny przekaz w tym zakresie odgrywa ogromną rolę. Identyfikacja wizualna staje się więc podstawowym narzędziem pozwalającym na skuteczne kreowania wizerunku marki. Czym ona jest, jakie elementy wchodzą w skład systemu identyfikacji wizualnej i dlaczego identyfikacja wizualna firmy to coś o wiele więcej niż tylko ładne wizytówki?
Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz
Co to jest identyfikacja wizualna marki? Można ją zdefiniować jako skonkretyzowany opis procedur i oznaczeń graficznych wykorzystywanych w danym przedsiębiorstwie. Jest ona tworzona w celu uzyskania klarownej i jasnej identyfikacji, która w sposób logiczny nawiązuje do aktualnego logotypu marki, wyznawanych przez markę wartości oraz jej kultury organizacyjnej.
Poprzez elementy systemu identyfikacji wizualnej odbiorcy zewnętrzni (potencjalni klienci i kontrahenci) mogą w łatwy sposób rozpoznać daną firmę.
Dobrze przygotowany projekt systemu identyfikacji wizualnej odgrywa kluczową rolę dla organizacji szczególnie na samym początku jej działalności, gdy dopiero wchodzi na rynek. Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Aby było ono jak najlepsze, elementy identyfikacji wizualnej powinny wywoływać u odbiorców pozytywne odczucia i emocje.
Identyfikacja wizualna Twojej marki
Dla każdej firmy identyfikacja wizualna jest koniecznością. Jest ona niezbędna nie tylko w kontekście komunikacji wizualnej marki, ale również w zakresie komunikacji osobistej organizacji. Dlaczego?
Identyfikacja wizualna ukazuje prawdziwą „twarz” marki:
• pokazuje to, kim jest – czyli jej historię, misję oraz siłę, która ją napędza • pokazuje to, jaka jest – czyli osobowość marki, a także cechy odróżniające ją od konkurencji • pokazuje to, jak się zachowuje – czyli to, jak się wyraża, jak postępuje oraz jakie postawy przyjmuje Jeżeli marka ma być rozpoznawalna i wyróżniać się na tle konkurencji, a także angażować nowych klientów, stworzenie identyfikacji wizualnej powinno być kluczowym elementem strategicznym firmy. Właściwy i skuteczny branding to inwestycja na długie lata, która znacząco wpłynie na rozpoznawalność marki, budując jej pozytywny obraz oraz potęgując przyzwyczajenie konsumentów do jej obecności.Co obejmuje identyfikacja wizualna firmy?
Jakie elementy zawiera system identyfikacji wizualnej? System identyfikacji wizualnej firmy składa się przede wszystkim z elementów wizualnych, ale również pozawizualnych. Im będzie on szerszy i bogatszy, tym większy będzie również zakres jego oddziaływania. Elementy wizualne systemu identyfikacji firmy to przede wszystkim:- symbol firmy (logotyp, slogan)
- kolorystyka (oznaczeń, siedziby)
- symbole dekoracyjne
- typografie firmowe (krój i wielkość czcionek)
- dress code pracowników (ubiór, identyfikatory)
- pieczątki
- materiały marketingowe (ulotki, gadżety)
- design i aranżacja siedziby, otoczenia firmy, stoisk targowych, szyldów itd.
- wygląd produktów i ich opakowań
- formuła przeprowadzania rozmów telefonicznych
- sposób obsługi klientów
- ścieżki dźwiękowe wykorzystywane przez firmę
- a nawet zapachy
Identyfikacja wizualna marki krok po kroku
Etapy tworzenia identyfikacji wizualnej podzieliliśmy na 6 kluczowych działań.- Analiza danych i planowanie Etap pierwszy, czyli tzw. brief, dotyczy zidentyfikowania głównych celów i wartości danej marki, grup docelowych, do których kierowany jest produkt lub usługa, oraz skojarzeń, stylu i wizerunku, jaki firma chce prezentować odbiorcom. Znalezienie odpowiedzi na te pytania stanowi fundament do wykreowania strategii komunikacyjnej i planowania dalszych działań.
- Projekt identyfikacji wizualnej W oparciu o dokładną analizę należy przygotować co najmniej dwie propozycje wizualizacji logotypu oraz rozwiązań wizualnych dla marki, czyli m.in. logo, kolorów i typografii na wizytówkach, opakowaniach oraz materiałach marketingowych. Przygotowane logo to wstęp do rozszerzenia identyfikacji na cały system wizualny firmy. Najważniejsze kroki do spełnienia to:
- logotyp – minimalizm środków graficznych
- spójna czcionka we wszystkich materiałach
- konkretny styl grafik i fotografii
- zestaw stylów specyficznych dla danej firmy, z których będą korzystać pracownicy podczas tworzenia kampanii reklamowych
- Historia marki i jej założenia Nie należy obawiać się korzystania z historii marki, wykorzystując w tym celu na przykład ciekawe początki firmy czy najważniejsze wydarzenia z jej życia. Warto stworzyć na ten temat podstronę i opowiedzieć klientowi o tym, jak wspólnie zaczynaliście. To pomoże zbudować pozytywny wizerunek, marki jako żywego i ważnego dla jej właścicieli przedsięwzięcia. Warto tutaj postawić przede wszystkim na indywidualność i unikalność, rezygnując z nieangażującej odbiorców anonimowości.
- Podkreślenie misji firmy i stworzenie spójnego hasła reklamowego Firma kierująca się w swoich działaniach unikalną misją, powinna podkreślać to w komunikacji z klientami. W mailach, ulotkach i materiałach reklamowych warto zamieszczać krótkie cytaty i hasła reklamowe kojarzące się wyłącznie z daną marką. Przykładowo, Carsberg jest kojarzony z hasłem: „Prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie”, De Beers: „Diamonds are forever”, M&Ms: „Rozpuszcza się w ustach, a nie w dłoni”, a McDonald’s: „I’m lovin it”. A jakie hasło najlepiej opisuje Twoją firmę?
- Wdrożenie projektu identyfikacji wizualnej Po wprowadzeniu korekt i akceptacji projektu następuje wdrożenie systemu identyfikacji wizualnej firmy poprzez m.in. druk materiałów promocyjnych czy umieszczenie nowych logotypów na stronie internetowej oraz w social mediach.
- Skuteczna wewnętrzna promocja informacyjna Pracownicy wszystkich szczebli, poczynając od dyrektorów, a kończąc na kurierach czy magazynierach, muszą zostać poinformowani o tym, jak dbać o odpowiednią identyfikację wizualną firmy. Nie bez powodu pracownicy marketów, stacji benzynowych czy fabryk noszą uniformy w barwach danej marki. Jest to jasny sygnał zorientowania na osiągnięcie założonych celów biznesowych i wspólnego działania wszystkich pracowników w tym zakresie. W oczach klientów pracownik staje się wówczas wiarygodnym przedstawicielem firmy, reprezentującym jej kulturę organizacyjną, produkt oraz misję.
Obraz, który mówi więcej niż 1000 słów
Przykład kompleksowej identyfikacji wizualnej? Wybraliśmy 3 brandy, które doskonale oddają wszystkie najważniejsze założenia dotyczące prawidłowej identyfikacji wizualnej. Marka White Pages – dostawcą usług katalogowych online, wykrywania oszustw, sprawdzania przeszłości i weryfikacji tożsamości dla konsumentów i firm. Posiada największą dostępną bazę danych kontaktowych na temat mieszkańców USA.La Forma Saporita – włoska marka produkująca wyroby makaronowe (np. spaghetti, taglliateli, rigatoni itp.). Nazwa marki oznacza „smaczny kształt”, ponieważ makaron występuje w różnych kształtach i zawsze jest pyszny.
Muzeum Narodowe w Warszawie – muzeum sztuki założone w 1862 jako Muzeum Sztuk Pięknych w Warszawie, narodowa instytucja kultury, jedno z największych muzeów w Polsce i największe w Warszawie.
Przed identyfikacją wizualną nie da się uciec. Jest ona istotna dla strategii komunikacyjnej marki. Jej elementy jednoznacznie identyfikowane są z daną firmą, wyznawanymi przez nią wartościami i skojarzeniami na jej temat. To dzięki key visual marka jest w stanie dotrzeć do odbiorców i w sposób idealnie dopasowany do strategii komunikacji powiedzieć im, co sobą reprezentuje oraz co oferuje. Od identyfikacji wizualnej marki wiele zależy – nie tylko obecność w offline, ale przede wszystkim (w dobie, gdy sprzedaż przenosi się do internetu) jej wizerunek w sieci.