Badania relacji wewnętrznych
W strukturach organizacji, zwłaszcza w strukturach rozproszonych, otrzymanie pełnych, a jednocześnie zwięzłych wiadomości na czas jest nierzadko warunkiem sine qua non sprawnego funkcjonowania. Istotny wpływ na efektywność wykonywanych zadań i satysfakcję pracowników ma również odpowiednie przygotowanie kanałów informacji zwrotnej, pozwalającej pracownikom na zgłaszanie różnego rodzaju potrzeb i uwag, skierowanych do przełożonych lub zarządu oraz komunikacji poziomej, wyrażającej się często na płaszczyźnie integracji i dobrej atmosfery w poszczególnych działach firm.

Metody i techniki
Badania relacji i komunikacji wewnętrznych wykonujemy za pośrednictwem:
- Techniki CAWI, CATI, PAPI
- Techniki audytoryjnej
- Wywiadów IDI oraz FG
- Desk research
Aby możliwy był rozwój organizacji przy równoczesnym utrzymaniu wysokiej motywacji wśród pracowników, ważna jest identyfikacja efektywności stosowanych narzędzi komunikacyjnych. Istotne jest również wsparcie i rozwój tych, które pozwalają na wygodne i skuteczne przesyłanie treści wszystkim zainteresowanym.
Jaki jest cel badań komunikacji i relacji wewnętrznych?
Celem badań komunikacji i relacji wewnętrznych jest dostarczanie praktycznych wniosków oraz rekomendowanie konkretnych działań. Powinny być one zorientowane na zbudowanie jeszcze efektywniejszego systemu komunikacji wewnętrznej, wspierającego zaangażowanie pracowników i realizację strategii firmy:
- określenie silnych i słabych stron obecnego systemu komunikacji wewnętrznej firmy,
- ocena przepływu informacji, niezbędnych do efektywnego realizowania zadań przez pracowników,
- zbadanie poziomu doinformowania, czyli wskazanie, w jakim stopniu pracownicy otrzymują potrzebne im informacje z różnych źródeł, przez poszczególne narzędzia i na określone tematy (zwłaszcza Wizja firmy 2020),
- zdefiniowanie potrzeb komunikacyjnych, czyli określenie najbardziej pożądanych, z punktu widzenia odbiorców, tematów, źródeł informacji i sposobów komunikowania,
- ocena efektywności poszczególnych narzędzi i kanałów komunikacji. Określenie w jakim stopniu poszczególne narzędzia realizują potrzeby informacyjne poszczególnych grup pracowników,
- rekomendacje konkretnych działań w odniesieniu do wyników badania.
Kiedy warto wykonać badania komunikacji i relacji wewnętrznych?
Odpowiednia komunikacja i relacje wewnętrzne to podstawa wydajności pracowników i efektywnych działań przedsiębiorstwa. Mało prawdopodobne jest, aby firma odniosła sukces, nie dbając o odpowiedni przepływ informacji, otwarty dialog i skuteczny system CSM. Dlatego niezwykle ważne jest, by regularnie monitorować, weryfikować i zgodnie z potrzebami pracowników – usprawniać system komunikacji.
Jaki jest zakres badań komunikacji i relacji wewnętrznych?
W ramach badań Agencja realizuje następujące zadania:
- określenie celu, jaki chce osiągnąć podmiot,
- szczegółowe przedstawienie przedmiotu i zakresu badań,
- analiza sytuacji wyjściowej,
- przygotowanie narzędzi badawczych (kwestionariusza ankiety do badań ilościowych),
- właściwa realizacja badań (online lub terenowe) oraz sporządzenie instrukcji dla pracowników dystrybuujących ankiety,
- sprawdzanie spójności logicznej danych i ich kodowanie,
- analiza uzyskanych wyników,
- przekazanie opracowanych wyników badań wraz z rekomendacjami końcowymi (w formie raportów),
- prezentacja wyników w siedzibie Klienta.
Nasze realizacje wyróżnia połączenie kompetencji z obszaru badań i public relations, co pozwala nam dobrze odnaleźć się w metodologii badawczej, przygotować koncepcję szytą na miarę i rozwijać nasze specjalizacje badawcze. Jesteśmy przede wszystkim ukierunkowani na badania rynkowe, badania będące integralną częścią dokumentów strategicznych, badania satysfakcyjne, a także te realizowane wśród trudno dostępnych grup docelowych i wspierające rozwój naukowy. Posiadamy autorskie wskaźniki i know-how, które wykorzystujemy w doradztwie strategicznym.