Badania rynku i opinii
Dzięki badaniom rynku i opinii uzyskuje się informacje na temat przyszłych zachowań konsumenckich. Wykonane przez ekspertów badania rynku i opinii dają klarowną prognozę zmian gospodarczych i postaw konsumenckich. Wiedza ta pozwala odpowiednio zaplanować strategię działań i rozwoju przedsiębiorstwa. Celem badań jest zgromadzenie informacji o procesach rynkowych, które wpływają na funkcjonowanie firmy. Zebrane informacje umożliwiają dostosowanie oferty do sytuacji gospodarczej, a także potrzeb i preferencji konsumentów. Pomagają również w podejmowaniu decyzji strategicznych.
Dlaczego warto badać?
Regularne badania przeprowadzane w zakresie rynku i opinii pozwalają między innymi na:
- Ocenę relacji z klientami.
- Szacowanie popytu i podaży.
- Ocenę dystrybucji.
- Ocenę działań konkurencji.
Kiedy warto wykonać badania rynku i opinii?
Badania rynku i opinii będą szczególnie cenne dla podmiotów zaangażowanych w konkurencję bezpośrednią, dla której kluczowe są analizy otoczenia rynkowego przedsiębiorstwa. Agencja pozyskuje również dane z zakresu preferencji i potrzeb konsumentów. Analizom podlegają ich cechy osobiste, oddziaływanie czynników psychologicznych, motywacje zakupowe, nawyki, wpływ ceny na atrakcyjność produktu/usługi. Badania obejmują także analizę opinii na temat towarów czy świadczeń, które leżą u podstaw podejmowania decyzji, w tym decyzji zakupowych, a te w przedsiębiorstwie przekładają się przecież na wielkość sprzedaży.
Jaki jest zakres badań rynku i opinii?
W ramach badań Agencja realizuje następujące zadania:
- określenie celu, jaki chce osiągnąć podmiot
- szczegółowe przedstawienie przedmiotu i zakresu badań
- analiza sytuacji wyjściowej
- przygotowanie narzędzi badawczych (kwestionariusza ankiety do badań ilościowych)
- właściwa realizacja badań (online lub terenowe) oraz sporządzenie instrukcji dla pracowników dystrybuujących ankiety
- sprawdzanie spójności logicznej danych i ich kodowanie
- analiza uzyskanych wyników
- przekazanie opracowanych wyników badań wraz z rekomendacjami końcowymi (w formie raportów)
- prezentacja wyników w siedzibie Klienta
Jak przebiegają badania rynku i opinii?
Badania rozpoczynają się od określenia grupy respondentów oraz metodologii, pozwalającej na efektywne dotarcie do nich. W drugim etapie przygotowywany jest kwestionariusz ankiety. Następnie przeprowadzone zostają badania (w formie online lub terenowo). Wszystkie odpowiedzi są weryfikowane pod kątem spójności logicznej, kodowane, a następnie analizowane. Rekomendacje końcowe Agencja przedstawia w szczegółowym raporcie końcowym.