Badania produktu
Badania produktu pozwalają na pozyskanie opinii konsumentów. Można im poddać artykuły obecne na rynku od dłuższego czasu, jak i te, których wprowadzenie jest dopiero planowane. Oferowane przez firmę towary lub usługi są najistotniejszym składnikiem więzi pomiędzy producentem i klientami. Z tego względu, niezwykle ważne jest, by odpowiadać bezpośrednio na potrzeby konsumentów, związane z istniejącą lub nowopowstającą ofertą. Aby to osiągnąć, bardzo przydatne będą właśnie badania produktu. Do analizowanych elementów należą m. in. wygląd, zapach, opakowanie, etykieta i oczywiście cena.
Cel badań produktu
Celem badań produktu jest:
- identyfikacja oczekiwań konsumentów,
- precyzyjne dopasowanie oferty do potrzeb,
- odpowiedź na popyt,
- wzrost sprzedaży.
W ramach badań Agencja realizuje następujące zadania:
- określenie celu, jaki chce osiągnąć podmiot,
- szczegółowe przedstawienie przedmiotu i zakresu badań,
- analiza sytuacji wyjściowej,
- przygotowanie narzędzi badawczych (kwestionariusza ankiety do badań ilościowych),
- właściwa realizacja badań (online lub terenowe) oraz sporządzenie instrukcji dla pracowników dystrybuujących ankiety,
- sprawdzanie spójności logicznej danych i ich kodowanie,
- analiza uzyskanych wyników,
- przekazanie opracowanych wyników badań wraz z rekomendacjami końcowymi (w formie raportów),
- prezentacja wyników w siedzibie Klienta.
Dlaczego warto wykonywać badania produktu?
Dzięki badaniom produktu można z dużą dokładnością określić te cechy wyrobu lub usługi, na które konsumenci zwracają uwagę, wyszczególnić bariery zakupowe czy zestawić oferty z innymi dostępnymi na rynku. Badania pozwalają również ustalić zapotrzebowanie na nowe produkty, ułatwiając właściwe ukierunkowanie rozwoju przedsiębiorstwa.
Badanie produktu warto wykonać, gdy zależy nam na zwiększeniu sprzedaży danego produktu/usługi, a przede wszystkim, gdy oferta firmy jest poszerzana. Wówczas badanie produktu należy wykonać już na etapie planowania nowości.
Jak przebiega badanie produktu?
Badanie rozpoczyna się od określenia metodologii oraz grupy docelowej. Każdorazowo są one ustalane z klientem przez ekspertów z Agencji. Pomagają oni sprecyzować charakter projektu oraz narzędzia niezbędne do jego realizacji. W procesie badania produktu najlepiej sprawdzają się wywiady ankietowe CAWI lub CATI, badania fokusowe oraz wywiady pogłębione IDI.