Badania satysfakcji klientów
Najczęściej satysfakcja klientów definiowana jest jako zadowolenie konsumentów z marki/produktu. Satysfakcja to jednak nie tylko zadowolenie – to wszystkie emocje związane z marką, które są odpowiedzialne za kreowanie w świadomości konsumenta obrazu produktu. Część badaczy wiąże satysfakcję z skłonnością do rekomendacji oraz lojalnością. Usatysfakcjonowany klient jest ambasadorem marki – promuje ją, dobrze o niej mówi, korzysta z niej. W czasach influencerów i ogromnej siły bezpośredniej rekomendacji, utrzymanie wysokiego odsetka zadowolonych klientów oznacza sukces marki na rynku.

Cele badania
Celem badania satysfakcji klientów jest przede wszystkim identyfikacja:
- Postaw klienta
- Czynników wpływających na postawy
- Określenie poziomu satysfakcji
- Określenie poziomu lojalności
Jaki jest zakres badań satysfakcji klientów?
W ramach badań Agencja realizuje następujące zadania:
- określenie celu, jaki chce osiągnąć podmiot,
- szczegółowe przedstawienie przedmiotu i zakresu badań,
- analiza sytuacji wyjściowej,
- przygotowanie narzędzi badawczych (kwestionariusza ankiety do badań ilościowych),
- właściwa realizacja badań (online lub terenowe) oraz sporządzenie instrukcji dla pracowników dystrybuujących ankiety,
- sprawdzanie spójności logicznej danych i ich kodowanie,
- analiza uzyskanych wyników,
- przekazanie opracowanych wyników badań wraz z rekomendacjami końcowymi (w formie raportów),
- prezentacja wyników w siedzibie Klienta.
Dlaczego warto badać satysfakcję klientów?
Tworzy środowisko ambasadorów marki
- Regularne badania satysfakcji klientów ułatwiają utrzymywanie wysokiego poziomu usług i dobrego kontaktu z klientami. Mając grono ambasadorów marki, jesteśmy w stanie pozyskiwać nowych odbiorców za pomocą marketingu szeptanego i rekomendacji bezpośredniej.
Pomaga ona w budowaniu lojalności klienta względem marki
- Budowanie lojalności klienta jest jednym z najważniejszych zadań przedsiębiorcy. Posiadanie bazy powracających klientów, których wzorce zakupowe są nam już znane, pomaga w planowaniu skali produkcji, działań wizerunkowych, sprzedaży, a nawet pozwala oszacować wielkość dochodów. Z marketingowego punktu widzenia, dużo łatwiejsze i tańsze jest również utrzymanie klienta korzystającego z naszych usług/kupującego nasze produkty, niż pozyskanie nowego.
Umożliwia zmniejszenie liczby niezadowolonych klientów
- Odpowiednio sformułowane pytania w badaniu satysfakcji klientów pozwalają na poznanie powodów niezadowolenia klientów. Mając takie informacje, dużo łatwiej jest zapobiegać negatywnej opinii.
Ułatwia poznanie klienta
- Dobra znajomość sylwetki odbiorcy naszych usług/produktów pozwala na sukcesywne budowanie relacji z nim. Dużo łatwiej jest dotrzeć do klienta znając jego wiek, płeć, status czy upodobania.
Kiedy warto wykonać badanie satysfakcji klientów?
Badanie satysfakcji klientów powinna wykonywać każda firma pozyskująca odbiorców dla swoich towarów – zarówno indywidualnych jak i biznesowych. Zatem łatwiej jest opisać kiedy nie warto wykonywać takiego badania. Prawdopodobnie tylko wtedy, gdy nie mamy klientów i nie planujemy się rozwijać.
Kiedy warto wykonać badanie satysfakcji klientów?
W zależności od firmy, techniki badawcze dopasowane są do możliwości i kanałów komunikacji używanych w przedsiębiorstwie. Badania prowadzone są na za pomocą ankiety online (CAWI) lub papierowej ankiety do samodzielnego wypełniania (PAPI), przeprowadzanej wśród klientów.
Metoda badawcza ma charakter ilościowy, co pozwala na statystyczne opracowanie wyników badania i ocenę kluczowych aspektów satysfakcji wśród kupujących. Następnie, odpowiedzi są zestawiane w postaci tabel krzyżowych lub w przekrojach średnich. Obrazują one wzajemny wpływ poszczególnych opinii oraz cech.
Badania poprzedzone są za pomocą kampanii komunikacyjnej oraz na podstawie zaprojektowanego komunikatu kluczowego. Celem komunikatu jest poinformowanie pracowników o procesie badawczym oraz przekazania im wiedzy nt. ważności tego procesu dla firmy oraz dla nich samych.
Nasze realizacje wyróżnia połączenie kompetencji z obszaru badań i public relations, co pozwala nam dobrze odnaleźć się w metodologii badawczej, przygotować koncepcję szytą na miarę i rozwijać nasze specjalizacje badawcze. Jesteśmy przede wszystkim ukierunkowani na badania rynkowe, badania będące integralną częścią dokumentów strategicznych, badania satysfakcyjne, a także te realizowane wśród trudno dostępnych grup docelowych i wspierające rozwój naukowy. Posiadamy autorskie wskaźniki i know-how, które wykorzystujemy w doradztwie strategicznym.