Ktoś kiedyś powiedział: „Jednym z najważniejszych wymiarów satysfakcji z pracy jest to, jak oceniasz misję swojego pracodawcy”. Za każdym sukcesem biznesowym stoi zawsze człowiek. Firmy liczące się na rynku budują swoją siłę w oparciu o wybitne jednostki. Jednak nawet najlepszy employer branding nie zachęci utalentowanego pracownika, jeżeli nie będzie szedł w parze z wysoką kulturą organizacyjną firmy. Nie chodzi tu wyłącznie o jej misję, wizję czy innowacyjną strategię. Niektóre elementy kultury organizacyjnej nie są formalne i zapisane w kodeksie etycznym firmy. Jak zatem zbudować prężną kulturę organizacji, która przyciągnie najlepszych kandydatów?
Kultura organizacyjna, która może zdefiniować Twój biznes
W raporcie Instytutu Gallupa „State of the Global Workplace” z 2023 roku pracownicy mało zaangażowani, tzw. quiet quitting employees, wskazali zaangażowanie i kulturę jako najważniejszy element, który zmieniliby w organizacji, aby ją ulepszyć (41%). Z kolei w raporcie PwC czytamy, że dla 66% badanych kultura organizacji jest ważniejsza niż strategia biznesowa firmy.
Posiadanie atrakcyjnej kultury organizacyjnej nie jest więc już wyłącznie opcją, lecz staje się koniecznością. Obecnie pracownicy cenią ją równie wysoko, co atrakcyjne wynagrodzenie czy praktyczne benefity. Nie istnieje substytut mogący zastąpić dobrą atmosferę w pracy, szacunek i docenianie pracownika. Kultura organizacyjna w firmie może zdefiniować biznes i tym samym przyciągnąć do niej najlepszych pracowników.
Kultura organizacyjna stanowi jeden z głównych filarów prawidłowego funkcjonowania każdej organizacji. Ma ona olbrzymi wpływ w zasadzie na wszystkie obszary wewnętrzne firmy, w tym również na lojalność pracowników, ich poczucie docenienia przez pracodawcę, a także na to, jak marka jest postrzegana na zewnątrz. Opisuje wartości, jakimi kieruje się firma, definiuje jej cele i podstawowe idee. Jest również motywatorem dla pracowników do większego zaangażowania się w pracę, dając im poczucie, że są częścią większej całości.
Czym jest kultura organizacyjna?
Kulturę organizacyjną można określić jako zbiór norm, idei i zwyczajów panujących w danej firmie. To również formy komunikacji między pracownikami, sposoby przekazywania feedbacku, a także relacje panujące w organizacji. Co ważne, kultura organizacyjna nie jest istotna wyłącznie dla wewnętrznych struktur firmy, lecz ma ona swoje odbicie w relacjach z klientami i partnerami biznesowymi oraz może kształtować wizerunek firmy na zewnątrz.Model kultury organizacyjnej wg Edgara Scheina
Co stanowi istotę kultury organizacji? Edgar Shein, amerykański badacz organizacji, pionier w dziedzinie teorii organizacji, doradztwa i wprowadzania zmian w struktury firm, opisał schemat „góry lodowej”, skupiający się na artefaktach, normach i wartościach oraz niewidocznych fundamentach firmy.-
- Afretakty – wszystko to, co widać na pierwszy rzut oka. Może być to wystrój wnętrz, zwroty używane wobec siebie w firmie czy dress code.
- Normy i wartości – opisują akceptowane i nieakceptowane zachowania w organizacji. Mogą dotyczyć metod pracy, odpowiedzialności, lojalności czy innowacyjności. Mają one kluczowe znaczenie dla takich postaw pracownika, jak profesjonalizm, punktualność czy sposób pracy w grupie.
- Niewidoczne fundamenty firmy – dotyczą wartości i przekonań. Tutaj kluczową kwestią jest to, aby idee pracownika pokrywały się z głównymi założeniami firmy. Trudno jest je zmierzyć czy zweryfikować, jednak mają ogromne znaczenie dla firmy. Może być to podejście do pracy i innych pracowników czy sposób postrzegania świata.
10 cech charakteryzujących wyjątkową kulturę organizacyjną
-
-
- Pozytywne postrzeganie firmy – wszystko to, co sprawia, że pracownik dobrze czuje się w pracy i jest dumny z firmy, w której pracuje. Kluczową rolę odgrywa tutaj odpowiedni employer branding.
- Doceniany pracownik – nie dotyczy to wyłącznie odpowiedniego wynagrodzenia, ale głównie dostrzegania jakości pracy pracownika, jego kompetencji, pomysłów i zaangażowania.
- Poczucie celu – jasny i zrozumiały cel, który motywuje wszystkich do maksymalnej aktywności i pełnego zaangażowania.
- Poczucie przynależności i zespołowości – jest jednym z najsilniejszych elementów scalających i wzmacniających organizację.
- Różnorodność – organizacja, w której funkcjonują ludzie z różnych środowisk kulturowych, religijnych, poglądowych etc. To wartość dodana, która ma ogromne znaczenie dla wielotorowego rozwoju firmy.
- Referencje od zatrudnionych – dumni ze swojej organizacji pracownicy polecają ją na zewnątrz jako najlepsze miejsce pracy.
- Możliwości nauki i rozwoju – korzystne warunki, zasoby i narzędzia dające pracownikom możliwości rozwoju zawodowego i nie tylko.
- Sprawiedliwość organizacyjna – czyli traktowanie pracownika sprawiedliwie i na równi z innymi. Brak faworyzowania i mobbingu.
- Liderzy coachami i mentorami – liderzy i menedżerowie wspierają, inspirują i dbają o rozwój pracowników.
- Troska o zdrowie i kondycje pracowników – kwestie zdrowotne pracowników są istotnym elementem filozofii firmy, która zapewnia im różnego rodzaju programy i benefity w tym zakresie.
-
Budowanie kultury organizacji, która skutecznie przyciąga najlepszych pracowników
Jak przyciągnąć dobrych pracowników? Niezwykle ważne jest, aby poświęcić wystarczającą ilość czasu na precyzyjne zdefiniowanie kultury organizacyjnej firmy, eliminując w ten sposób ryzyko rozwoju toksycznego środowiska pracy, które z pewnością przyciągnie nieodpowiednich kandydatów.Jak budować kulturę organizacyjną? Warto zacząć od udokumentowania zestawu fundamentalnych wartości (patrz: „10 cech charakteryzujących wyjątkową kulturę organizacyjną”), które zdefiniują Twoją firmę. Warto również zwrócić uwagę na kilka innych kluczowych czynników budujących silną markę pracodawcy:
Łączenie stanowiska i powierzonych zadań z celem oraz ścieżką kariery
Kiedy pracownik wie, że jego praca ma znaczenie, z dużym prawdopodobieństwem będzie on bardziej zaangażowany, zmotywowany do wykonywania swoich obowiązków, efektywny i spełnieni się w swojej roli.
Przydzielenie obowiązków służbowych, które mają znaczenie
Wykonywanie ważnych zadań pracowniczych okazuje się być jednym z kluczowych czynników warunkujących silne zaangażowanie w działalność firmy. Pracownicy chcą być dumni ze swojej pracy i czuć, że jest ona ważna dla wyników biznesowych organizacji.
Tworzenie środowiska sprzyjającego współpracy i komunikacji
Relacje międzyludzkie mają istotny wpływ na doświadczenia zawodowe pracowników oraz kulturę pracy. Stworzenie możliwości do zacieśniania relacji w miejscu pracy poprzez spotkania towarzyskie, budowanie zespołu i współpracę pomaga rozwijać silne więzi, wzmacniając tym samym kulturę organizacji.
Organizacja oparta na najnowszej technologii
Silny, pozytywny wizerunek pracodawcy powinien być wspierany odpowiednią technologią, która zminimalizuje dysharmonię organizacyjną i zwiększy efektywność pracy. Właściwa technologia pomaga usprawnić wykonywanie obowiązków służbowych, zachęca do współpracy między poszczególnymi zespołami i jednocześnie wzmacnia markę pracodawcy.
Zalety dobrej kultury organizacyjnej
Właściwa kultura organizacyjna to wymierne korzyści nie tylko dla pracowników, ale i dla samej firmy. Dobra reputacja na rynku zwiększa zainteresowanie organizacją wśród klientów i kontrahentów, a także przyciąga do niej najlepszych kandydatów do pracy.
-
- Mniejsza rotacja kadrowa – pracownicy pozostają dłużej z marką i są mniej podatni na rozważanie konkurencyjnych ofert pracy.
-
- Zwiększona wydajność – jednym z najlepszych sposobów na zachęcenie do pracy w krótszym czasie jest wyróżnianie pracowników, których cechuje wysoka efektywność pracy.
-
- Przyciąganie talentów – podczas rekrutacji zasygnalizowanie nagród za wyniki w pracy, jako część kultury organizacyjnej, mogą stanowić kolejny atrakcyjny element do oferty i zwiększyć szanse na obsadzenie stanowiska utalentowanym pracownikiem.
-
- Zwiększona satysfakcja klienta – właściwa kultura organizacyjna firmy sprawia, że pracownik wykona lepiej i dokładniej swoją pracę, co automatycznie przełoży się na większą sprzedaż i liczbę usatysfakcjonowanych klientów.
-
Podsumowanie
Jak znaleźć dobrego pracownika? Warto uczyć się od najlepszych. Obecnie najwięksi giganci rynkowi i topowe startupy starają się działać na dobrze opracowanej kulturze organizacyjnej. Dbają o poczucie bezpieczeństwa i komfort swoich pracowników, inwestując w ich rozwój i jak najlepsze środowisko pracy.
Gwarancją dobrze prosperującej firmy jest dobrze zaplanowana i przeprowadzona strategia kultury organizacji, bazująca na stabilnych fundamentach, wspólnych ideach oraz celach, do których dąży cały zespół. Nie należy jednak zapominać o tym, że ważnym elementem kultury organizacji jest wyznaczenie wyraźnych granic i jasnych zasad panujących wewnątrz firmy.