150 tysięcy – tyle polskich przedsiębiorstw prowadzi obecnie sprzedaż swoich produktów i usług w Internecie. Aby zawsze być o jeden krok przed konkurencją, należy nieustannie trzymać rękę na pulsie, śledzić aktualne trendy, znać oczekiwania konsumentów oraz bieżącą sytuację na rynku. Rozpoznanie rynku i analiza konkurencji w sklepie internetowym pozwala uzyskać szereg informacji, aby lepiej i efektywniej prowadzić sklep. Jak przeprowadzić taką analizę?
Rynek sprzedaży on-line w Polsce
Zgodnie z danymi PwC obecnie około 150 tys. polskich przedsiębiorstw sprzedaje swoje produkty i świadczy usługi w Internecie, a liczba ta każdego roku systematycznie rośnie. Dlaczego? Powód jest prosty – Polacy pokochali zakupy online przede wszystkim z uwagi na ich prostotę, szybkość oraz bezpieczeństwo! Są one dostępne dla każdego z dowolnego miejsca, w dogodnym czasie oraz pozwalają kupować taniej i rozsądniej, co jest niewątpliwym atutem dzisiejszego e-commerce.
Dane pochodzące z raportu „Dekada polskiego e-commerce 2013-2023” przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej nie pozostawiają złudzeń:
- z 60% w 2012 do 96,2% w 2021 roku wzrosła liczba gospodarstw z dostępem do Internetu (GUS),
- obecnie w Internecie zakupy robi aż 9 na 10 polskich internautów (wzrost z 45% w 2013 roku),
- obserwowany jest znaczący wzrost popularności zakupów internetowych wśród osób, które do tej pory nie kupowały w sieci (np. pokolenie Silver Power czy mieszkańcy wsi),
- nastąpił 5-krotny wzrost wartości rynku e-commerce B2C,
- 3,5-krotnie wzrosła wartość rynku e-commerce B2B,
- mamy do czynienia z 3-krotnym wzrostem udziału sprzedaży cyfrowej w sprzedaży detalicznej ogółem, a liczba zarejestrowanych sklepów internetowy wzrosła 2,5-krotnie.
Eksperci przewidują, że sam e-commerce skierowany do konsumentów osiągnie w Polsce do 2027 roku wartość 187 mld zł (prognoza PwC). To stawia Polskę w czołówce krajów, które najdynamiczniej rozwijają cyfrową część swojej gospodarki.
Większość firm handlujących w internecie doskonale zdaje sobie sprawę z olbrzymiej konkurencji panującej na rynku cyfrowym i szybko zwiększających się wymagań kupujących. Są także świadomi rosnącej skali porzuceń przez konsumentów koszyków i coraz krótszego czasu, aby zdobyć ich sympatię oraz zaufanie.

Rozpoznanie rynku i analiza konkurencji w sklepie internetowym
Konkurencja nie śpi i rośnie w siłę. Świadomy tego przedsiębiorca musi poznać swoich przeciwników i wiedzieć o nich jak najwięcej, a także o branży, w której funkcjonuje. Tylko w ten sposób jest w stanie przetrwać na rynku. W efekcie sprzedawca musi przeprowadzać systematyczne i rzetelne analizy konkurencji, aby nie zostać w tyle e-handlowego peletonu. Na czym polega badania rynku?
96% e-klientów dokładnie wie, dlaczego kupuje w internecie i średnio wskazuje ponad 2 atuty zakupów online, które o tym decydują.
Badanie rynku sprzedaży internetowej to, ogólnie rzecz ujmując, proces polegający na zdobywaniu informacji o określonej grupie docelowej, a także na poznawaniu jej preferencji oraz oczekiwań. Rozpoznanie rynku i analiza konkurencji w sklepie internetowym pozwala m.in. sprawdzić, czy istnieje popyt na dany produkt lub usługę. Dzięki temu można również znaleźć odpowiedzi na takie pytania, jak:
- Kim są członkowie Twojej grupy docelowej?
- Jakie dane demograficzne ich charakteryzują (wiek, płeć, lokalizacja itp.)?
- Jakie mają zainteresowania, przyzwyczajenia i nawyki?
- Jakie są ich potrzeby?
- Co konsumenci myślą o branży oraz Twojej firmie?
- Z jakimi zmagają się problemami i jak możesz im w tym zakresie pomóc?
- Z jakich kanałów cyfrowych korzystają Twoi odbiorcy?
Znalezienie odpowiedzi na tak postawione pytania daje możliwość poznania i zrozumienia swojej grupy docelowej, co pozwala odpowiednio zaplanować strategię marketingową w Internecie, a w efekcie zbudować obszerną bazę lojalnych klientów.
Jak przeprowadzić analizę rynku dla sklepu internetowego?
Badanie rynku sprzedaży internetowej obejmuje zarówno analizę danych liczbowych, jak i poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, z czego te konkretne dane liczbowe wynikają. Dzięki temu można zrozumieć, dlaczego konsumenci kupują ten, a nie inny produkt, a także można dowiedzieć się, jakie emocje im towarzyszą podczas wyboru konkretnego produktu lub usługi.
Jak robi się badanie rynku? Zanim rozpoczniesz gromadzenie jakichkolwiek danych, musisz w pierwszej kolejności precyzyjnie określić cel swoich badań, czyli czego chcesz się z nich dowiedzieć. Dzięki temu będziesz mógł dobrać właściwą metodę i narzędzia badawcze.
Czy poprzez badania:
- szukasz możliwości rozwoju?
- chcesz dowiedzieć się, co klienci myślą o Twojej firmie?
- chcesz ocenić potencjalny popyt nowego produktu/usługi?

Określ swoją grupę docelową
Jak przeprowadzić analizę rynku dla sklepu internetowego? Przede wszystkim należy poznać swoją grupę docelową, aby przygotować skuteczną strategię marketingową, a także wyselekcjonować te produkty i usługi, które pomogą jak najlepiej do niej dotrzeć. Segmentacja grupy docelowej jest potrzebna do zidentyfikowania indywidualnych potrzeb każdego klienta. Należy wziąć pod uwagę szeroki zakres różnych czynników takich jak: położenie geograficzne, preferencje kulturowe, styl życia czy wykształcenie. Dane o konsumentach można również skategoryzować wg wieku, płci, wielkości rodziny czy wysokości dochodów.Poznaj strategie konkurencji
Rozpoznanie rynku i analiza konkurencji w sklepie internetowym pozwala określić, co, jak i kiedy robią inne firmy z Twojej branży. Dzięki takim informacjom możesz uczyć się na ich sukcesach, czerpać z ich doświadczenia, dostosowywać własne strategie, aby były bardziej skuteczne, a także wykorzystywać słabości i potknięcia konkurentów do budowania własnej marki. Analiza konkurencji w e-commerce powinna dostarczyć danych odnośnie:- rodzaju produktów oferowanych przez konkurencję i ich ceny,
- sposobu, w jaki konkurencyjne firmy prowadzą działania marketingowe (np. z jakich kanałów korzystają),
- polityki rabatowej stosowanej przez konkurencję,
- sposobu budowania przez konkurencję strony www sklepów,
- treści tworzonych przez rynkowych rywali.
Określ potrzeby i preferencje swoich klientów
Badanie rynku sprzedaży internetowej wymaga zidentyfikowania potrzeb i oczekiwań klientów, co z kolei stanowi klucz do stworzenia odnoszącego sukcesy sklepu internetowego. Analiza konkurencji w e-commerce opiera się w głównej mierze na twardych danych, które musisz pozyskać. Aby to zrobić:- skorzystaj z Google Analytics, przeprowadź wywiady z członkami grupy docelowej,
- przygotuj ankietę i wyślij ją do swojej grupy docelowej,
- zbierz i przeanalizuj zgromadzone dane.
-
- łatwiejsze nawiązanie kontaktu z konsumentami,
- zdobywanie szybszej informacji zwrotnej,
- dotarcie do szerokiego grona odbiorców.
Śledź najnowsze trendy
Poznanie oraz zrozumienie trendów pozwolą firmie zachować konkurencyjność i rentowność. Rozpoznanie rynku i analiza konkurencji w sklepie internetowym umożliwiają dokładne zidentyfikowanie trendów zarówno branżowych, jak i konsumenckich, a także rozpoznanie wszelkich potencjalnych zagrożeń oraz szans z nich wynikających.
- liczbę fanów,
- reakcje użytkowników na posty zamieszczane przez daną markę, sposób, w jaki komunikuje się z fanami,
- reklamy i jej formy (np. rabaty, konkursy).
Obserwuj zmiany rynkowe
To, jak zmienia się rynek, może mieć istotne znaczenie dla Twojego e-sklepu i jednocześnie może pomóc Ci wyprzedzić konkurencję. Monitoruj czynniki makroekonomiczne, trendy branżowe i dane klientów. Dzięki temu będziesz mógł precyzyjnie określić wielkość danego rynku oraz zidentyfikować możliwości dla Twojego e-biznesu, a także aktywnie reagować na wszelkie zawirowania rynkowe.Podsumowanie
Badania rynku to duże i czasochłonne przedsięwzięcie, jednak niezbędne do przetrwania na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Dobrze przemyślana i wykonana analiza rynku to również lepsza ochrona Twojej firmy przed nietrafionymi inwestycjami, które mogłyby pogrążyć Cię finansowo. Badanie rynku dla sklepu internetowego to możliwość zrozumienia potrzeb klientów, zbadania konkurencji oraz oceny szans i zagrożeń na rynku, czyli wszystko to, bez czego przetrwanie na dzisiejszym rynku e-commerce jest praktycznie niemożliwe.
One thought on “Jak przeprowadzić analizę rynku dla sklepu internetowego?”
Comments are closed.