150 tysięcy – tyle polskich przedsiębiorstw prowadzi obecnie sprzedaż swoich produktów i usług w Internecie. Aby zawsze być o jeden krok przed konkurencją, należy nieustannie trzymać rękę na pulsie, śledzić aktualne trendy, znać oczekiwania konsumentów oraz bieżącą sytuację na rynku. Rozpoznanie rynku i analiza konkurencji w sklepie internetowym pozwala uzyskać szereg informacji, aby lepiej i efektywniej prowadzić sklep. Jak przeprowadzić taką analizę?
Rynek sprzedaży on-line w Polsce
Zgodnie z danymi PwC obecnie około 150 tys. polskich przedsiębiorstw sprzedaje swoje produkty i świadczy usługi w Internecie, a liczba ta każdego roku systematycznie rośnie. Dlaczego? Powód jest prosty – Polacy pokochali zakupy online przede wszystkim z uwagi na ich prostotę, szybkość oraz bezpieczeństwo! Są one dostępne dla każdego z dowolnego miejsca, w dogodnym czasie oraz pozwalają kupować taniej i rozsądniej, co jest niewątpliwym atutem dzisiejszego e-commerce.
Dane pochodzące z raportu „Dekada polskiego e-commerce 2013-2023” przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej nie pozostawiają złudzeń:
- z 60% w 2012 do 96,2% w 2021 roku wzrosła liczba gospodarstw z dostępem do Internetu (GUS),
- obecnie w Internecie zakupy robi aż 9 na 10 polskich internautów (wzrost z 45% w 2013 roku),
- obserwowany jest znaczący wzrost popularności zakupów internetowych wśród osób, które do tej pory nie kupowały w sieci (np. pokolenie Silver Power czy mieszkańcy wsi),
- nastąpił 5-krotny wzrost wartości rynku e-commerce B2C,
- 3,5-krotnie wzrosła wartość rynku e-commerce B2B,
- mamy do czynienia z 3-krotnym wzrostem udziału sprzedaży cyfrowej w sprzedaży detalicznej ogółem, a liczba zarejestrowanych sklepów internetowy wzrosła 2,5-krotnie.
Eksperci przewidują, że sam e-commerce skierowany do konsumentów osiągnie w Polsce do 2027 roku wartość 187 mld zł (prognoza PwC). To stawia Polskę w czołówce krajów, które najdynamiczniej rozwijają cyfrową część swojej gospodarki.
Większość firm handlujących w internecie doskonale zdaje sobie sprawę z olbrzymiej konkurencji panującej na rynku cyfrowym i szybko zwiększających się wymagań kupujących. Są także świadomi rosnącej skali porzuceń przez konsumentów koszyków i coraz krótszego czasu, aby zdobyć ich sympatię oraz zaufanie.
Rozpoznanie rynku i analiza konkurencji w sklepie internetowym
Konkurencja nie śpi i rośnie w siłę. Świadomy tego przedsiębiorca musi poznać swoich przeciwników i wiedzieć o nich jak najwięcej, a także o branży, w której funkcjonuje. Tylko w ten sposób jest w stanie przetrwać na rynku. W efekcie sprzedawca musi przeprowadzać systematyczne i rzetelne analizy konkurencji, aby nie zostać w tyle e-handlowego peletonu. Na czym polega badania rynku?
96% e-klientów dokładnie wie, dlaczego kupuje w internecie i średnio wskazuje ponad 2 atuty zakupów online, które o tym decydują.
Badanie rynku sprzedaży internetowej to, ogólnie rzecz ujmując, proces polegający na zdobywaniu informacji o określonej grupie docelowej, a także na poznawaniu jej preferencji oraz oczekiwań. Rozpoznanie rynku i analiza konkurencji w sklepie internetowym pozwala m.in. sprawdzić, czy istnieje popyt na dany produkt lub usługę. Dzięki temu można również znaleźć odpowiedzi na takie pytania, jak:
- Kim są członkowie Twojej grupy docelowej?
- Jakie dane demograficzne ich charakteryzują (wiek, płeć, lokalizacja itp.)?
- Jakie mają zainteresowania, przyzwyczajenia i nawyki?
- Jakie są ich potrzeby?
- Co konsumenci myślą o branży oraz Twojej firmie?
- Z jakimi zmagają się problemami i jak możesz im w tym zakresie pomóc?
- Z jakich kanałów cyfrowych korzystają Twoi odbiorcy?
Znalezienie odpowiedzi na tak postawione pytania daje możliwość poznania i zrozumienia swojej grupy docelowej, co pozwala odpowiednio zaplanować strategię marketingową w Internecie, a w efekcie zbudować obszerną bazę lojalnych klientów.
Jak przeprowadzić analizę rynku dla sklepu internetowego?
Badanie rynku sprzedaży internetowej obejmuje zarówno analizę danych liczbowych, jak i poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, z czego te konkretne dane liczbowe wynikają. Dzięki temu można zrozumieć, dlaczego konsumenci kupują ten, a nie inny produkt, a także można dowiedzieć się, jakie emocje im towarzyszą podczas wyboru konkretnego produktu lub usługi.
Jak robi się badanie rynku? Zanim rozpoczniesz gromadzenie jakichkolwiek danych, musisz w pierwszej kolejności precyzyjnie określić cel swoich badań, czyli czego chcesz się z nich dowiedzieć. Dzięki temu będziesz mógł dobrać właściwą metodę i narzędzia badawcze.
Czy poprzez badania:
- szukasz możliwości rozwoju?
- chcesz dowiedzieć się, co klienci myślą o Twojej firmie?
- chcesz ocenić potencjalny popyt nowego produktu/usługi?
Określ swoją grupę docelową
Jak przeprowadzić analizę rynku dla sklepu internetowego? Przede wszystkim należy poznać swoją grupę docelową, aby przygotować skuteczną strategię marketingową, a także wyselekcjonować te produkty i usługi, które pomogą jak najlepiej do niej dotrzeć. Segmentacja grupy docelowej jest potrzebna do zidentyfikowania indywidualnych potrzeb każdego klienta. Należy wziąć pod uwagę szeroki zakres różnych czynników takich jak: położenie geograficzne, preferencje kulturowe, styl życia czy wykształcenie. Dane o konsumentach można również skategoryzować wg wieku, płci, wielkości rodziny czy wysokości dochodów.Poznaj strategie konkurencji
Rozpoznanie rynku i analiza konkurencji w sklepie internetowym pozwala określić, co, jak i kiedy robią inne firmy z Twojej branży. Dzięki takim informacjom możesz uczyć się na ich sukcesach, czerpać z ich doświadczenia, dostosowywać własne strategie, aby były bardziej skuteczne, a także wykorzystywać słabości i potknięcia konkurentów do budowania własnej marki. Analiza konkurencji w e-commerce powinna dostarczyć danych odnośnie:- rodzaju produktów oferowanych przez konkurencję i ich ceny,
- sposobu, w jaki konkurencyjne firmy prowadzą działania marketingowe (np. z jakich kanałów korzystają),
- polityki rabatowej stosowanej przez konkurencję,
- sposobu budowania przez konkurencję strony www sklepów,
- treści tworzonych przez rynkowych rywali.
Określ potrzeby i preferencje swoich klientów
Badanie rynku sprzedaży internetowej wymaga zidentyfikowania potrzeb i oczekiwań klientów, co z kolei stanowi klucz do stworzenia odnoszącego sukcesy sklepu internetowego. Analiza konkurencji w e-commerce opiera się w głównej mierze na twardych danych, które musisz pozyskać. Aby to zrobić:- skorzystaj z Google Analytics, przeprowadź wywiady z członkami grupy docelowej,
- przygotuj ankietę i wyślij ją do swojej grupy docelowej,
- zbierz i przeanalizuj zgromadzone dane.
-
- łatwiejsze nawiązanie kontaktu z konsumentami,
- zdobywanie szybszej informacji zwrotnej,
- dotarcie do szerokiego grona odbiorców.
Śledź najnowsze trendy
Poznanie oraz zrozumienie trendów pozwolą firmie zachować konkurencyjność i rentowność. Rozpoznanie rynku i analiza konkurencji w sklepie internetowym umożliwiają dokładne zidentyfikowanie trendów zarówno branżowych, jak i konsumenckich, a także rozpoznanie wszelkich potencjalnych zagrożeń oraz szans z nich wynikających.- liczbę fanów,
- reakcje użytkowników na posty zamieszczane przez daną markę, sposób, w jaki komunikuje się z fanami,
- reklamy i jej formy (np. rabaty, konkursy).