Budowanie firmowego wizerunku nie jest prostym zadaniem, a latami tworzoną reputację można stracić w mgnieniu oka. Wystarczy jedno nieodpowiedzialne zachowanie, nieprzemyślana wypowiedź, niewłaściwe potraktowanie klienta/pracownika/kontrahenta. To właśnie reputacja i wizerunek mają ogromny wpływ na całościową ocenę firmy, a także realnie oddziałują na przychody oraz dalszy rozwój marki. Narzędzia PR to obecnie niezastąpiony oręż firm wykorzystywany do walki o jak najlepszy ich wizerunek. Lista podstawowych narzędzi z obszaru public relations stale się wydłuża. Poznajmy najważniejsze z nich.
Czym są narzędzia PR?
Definicje narzędzi PR dotyczą przede wszystkim technik oraz instrumentów, dzięki którym firma buduje swój wizerunek i utrzymuje kontakt ze swoim otoczeniem zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym.
Narzędzia PR można podzielić na elementy wewnętrzne (skierowane przede wszystkim do pracowników) oraz zewnętrzne, czyli dotyczące otoczenia firmy (klienci, dostawcy, instytucje rządowe i pozarządowe, media, społeczność lokalna, kontrahenci itp.).
Aby odnieść sukces rynkowy i zwiększyć swoją rozpoznawalność, należy wykorzystywać do swoich działań różnorodne narzędzia PR.
Czym są narzędzia PR? Mówiąc bardziej precyzyjnie, są to różnego rodzaju techniki i instrumenty stosowane przez specjalistów od komunikacji w celu budowania relacji z grupami odbiorców oraz kształtowania wizerunku organizacji. Mnogość dostępnych narzędzi jest wymuszona zróżnicowaniem celów, jakie mają zostać realizowane, a także różnorodnością grup odbiorców, do których będą kierowane.
Definicje narzędzi PR podkreślają, że należy korzystać przynajmniej z kilku instrumentów jednocześnie. Warto jednak pamiętać, aby były one dopasowane do konkretnej grupy docelowej.
Właściwie dobrane narzędzia public relations w połączeniu z przemyślaną strategią marketingową firmy z pewnością przyniosą oczekiwane efekty.
Przede wszystkim warto zastanowić się, jaki wizerunek chcemy kreować, jakie są wartości firmy i jak chcemy, aby była ona postrzegana przez odbiorców – te i wiele innych pytań związanych z procesem kreowania wizerunku marki pozwolą właściwie dopasować najważniejsze narzędzia public relations do działań firmy w tym obszarze. Jakie narzędzia wykorzystuje się w komunikacji marketingowej na rynku?
Najważniejsze narzędzia public relations – PR wewnętrzny
Audyt komunikacyjny
Z jakich narzędzi komunikacji marketingowej korzystamy najczęściej? Oczywiście z audytu. Jest to dość złożone badanie procesów komunikacyjnych zachodzących w firmie, a jego podstawowym celem jest ich ocena, a także wskazanie mocnych i słabych stron komunikacji wewnętrznej firmy. Prawidłowo przeprowadzony audyt wpływa na poprawienie funkcjonowania całej firmy, w tym przede wszystkim pozytywnie oddziałuje na budowanie i zabezpieczenie dobrej reputacji marki.
Mailingi pracownicze
Narzędzia public relations, po które warto sięgnąć to na pewno newsletter pracowniczy. Jest to świetny sposób na informowanie pracowników o tym, co dzieje się w firmie. Ważne, aby przekazywane w ten sposób informacje były istotne i zarazem przydatne z punktu widzenia odbiorców, bez względu na to, jakie miejsce zajmują w hierarchii organizacyjnej. Newsletter pracowniczy daje możliwość personalizacji i szybkiego dotarcia z informacją do osób zatrudnionych w firmie. Jest w stanie budować więzi między pracownikami, a przy tym zoptymalizować ilość maili w skrzynce (zebranie w jedną wiadomość wielu różnych informacji).
Eventy firmowe
W komunikacji wewnętrznej istotny jest kontakt „face to face”. Taka forma komunikacji może okazać się wyjątkowo skuteczna w kształtowaniu wewnętrznego wizerunku organizacji, a także w budowaniu relacji pomiędzy samymi pracownikami bez względu na zajmowane przez nich stanowisko. Eventy firmowe mogą zatem pełnić funkcję integracyjną, jak również komunikacyjną czy informacyjną. Takie wydarzenia warto na stałe wpisać w harmonogram funkcjonowania każdej firmy.
Inne często wykorzystywane narzędzia PR wewnętrznego:
- spotkania informacyjne
- intranet
- blog
- wideo
- podcast
- kanały firmy w mediach
- społecznościowych
- tablice ogłoszeń
- biuletyny i gazetki
- wewnętrzne
- broszury i ulotki
- konkursy
Najważniejsze narzędzia public relations – PR zewnętrzny
Media relations
Jest to jedno z najskuteczniejszych i najczęściej wykorzystywanych narzędzi w ramach komunikacji zewnętrznej, które może przesądzić o skuteczności innych podejmowanych działań biznesowych. Budowanie i utrzymywanie dobrych relacji z mediami, wbrew pozorom, nie jest trudne. Wymaga jednak odpowiedniego przygotowania, właściwego nastawienia i sporego zaangażowania. Poprawne relacje z mediami pozwalają na realizację komunikacyjnych celów marki.
Employer Branding
Narzędzie to obejmuje wszystkie działania mające na celu budowanie wizerunku firmy jako pracodawcy godnego zaufania, oferującego przyjazne i atrakcyjne miejsce pracy. Do jego budowania stosowane są najczęściej wszystkie dostępne formaty, narzędzia i kanały komunikacji (np. uczestnictwo w targach pracy, konkursy, ogłoszenia rekrutacyjne itp.). Wszelkie działania w ramach Employer Brandingu mogą być kierowane zarówno do aktualnych, jak i potencjalnych pracowników (kandydatów). Skuteczne działania w tym zakresie mogą efektywnie zminimalizować rotację kadrową w firmie, a silna i pozytywna marka pracodawcy pozwala na uzyskanie zarówno przewagi konkurencyjnej, jak i lepszych wyników finansowych organizacji.
Influencer marketing
Influencerzy to obecnie nieodłączny element większości działań marketingowych firm, a sam influencer marketing jest coraz częściej traktowany jako standardowe działanie marki. Właściwie zaplanowana i przeprowadzona kampania public relations we współpracy z influencerami może przynieść wiele korzyści dla firmy.
Crisis management
Kryzys wizerunkowy może zdarzyć się każdej firmie. Działania w ramach PR kryzysowego przypominają gaszenie pożaru. Jednymi z najważniejszych elementów w tym zakresie są odpowiednie przygotowanie oraz prewencja, czyli m.in. badanie potencjalnych zagrożeń, tworzenie strategii, ćwiczenie schematów reakcji, prowadzenie szkoleń i audytów. Istotne w tym zakresie jest stałe monitorowanie obszaru komunikacyjnego firmy i błyskawiczne podjęcie konkretnych działań w celu wygaszenia i zminimalizowania strat wywołanych kryzysem wizerunkowym.
Expert positioning
Najlepszym i najbardziej wiarygodnym ambasadorem każdej firmy jest ekspert. Merytoryczna wiedza, odpowiednie know-how i umiejętne wykorzystanie danych kontekstów to połączenie, które umożliwia skuteczne pozycjonowanie eksperckie marki w mediach. Dzięki prawidłowo poprowadzonym działaniom w tym zakresie nawet małe firmy są w stanie w krótkim czasie zbudować rozpoznawalny i wiarygodny brand. Potencjał Expert Positioning pozwala szybko i na dłużej zdobyć zaufanie klientów.
Investors relations
Jakie są narzędzia public relations, które dopiero wchodzą na rynek, zdobywając jednocześnie coraz większą popularność w biznesie? Na pewno można do nich zaliczyć Investors relations. W Polsce to rozwiązanie jest dziedziną stosunkowo młodą i w zasadzie dopiero kształtowaną, a także uznawaną za jeden z najtrudniejszych rodzajów komunikowania. Dzieje się tak, ponieważ skutki podawanych przez firmę informacji bardzo szybko przybierają wymierne odzwierciedlenie w kursie akcji, co oznacza, że decydują o rynkowej wartości przedsiębiorstwa. Relacje z inwestorem IR to proces polegający na zarządzaniu informacjami z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem (np. finanse, planowanie, marketing, produkcja, kontrola itd.). Głównym celem IR jest budowanie zaufania pomiędzy uczestnikami rynku kapitałowego oraz zapewnienie prawidłowych i satysfakcjonujących relacji między firmą i jej akcjonariuszami.